Ajelin sattumalta ohi yhdestä pienestä kirpputorista Urjalassa ja ajattelin poiketa katsomaan jos siellä jotain kiinnostavaa olisi odottamassa. Hyllyn päällä oli tämmöinen peltinen motikka joka tietysti herätti kiinnostuksen ja oli saatava käsiin tarkempaa tutkimista varten.
Tunnistin sen heti jonkinlaiseksi lämmittimeksi ja päätin että tämähän lähtee minun mukana täältä ulos. Eli matka jatkui kassan kautta.
Kotona tätä pääsin tarkemmin hipelöimään ja samalla netistä tietoa etsimään. Tämä siis on saksalainen Oskar Epperlein Metallwarenfabrikin eli OEM:n valmistama katalyyttilämmitin. Arviolta jostain 1930-1940-luvun vaihteesta eli toisen maailmansodan ajalta. Tämmöisiä on käytetty ajoneuvoissa, teltoissa, veneissä, rakennuksissa tai missä ikinä lämpöä onkaan tarvittu. Toimintaperiaate on varsin yksinkertainen. Tuon näkyvän verkon alla on yksi suuri sukka ja sen alla kolme pientä sukkaa jotka imevät alla olevasta tankista helposti höyrystyvää puhdistettua kevytbensiiniä.
Sytyttäminen tapahtuu kaatamalla keitinspriitä pieni tilkka verkon alla olevan sukan ulkoreunalle ja sytyttämällä tämä. Palaessaan sprii alkaa lämmittämään suurta sukkaa ja tämä saa aikaan bensiinin höyrystymisen. Kun liekki alkaa muuttua punaiseksi niin sprii on palanut pois ja bensiinihöyry on alkanut palamaan. Tässä vaiheessa käytetään tukahdutuskupua liekin päällä sen verran että liekki sammuu. Tämän jälkeen sukka alkaa hehkumaan ja tuottamaan lämpöä. Sammuttaminen tapahtuu laittamalla tukahdutuskupu sukan päälle. Enpä tiennyt vielä eilen että tämmöisiäkin on olemassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti